Felebarátok – udvarhelyi és tihanyi ministránsok tábora

600

A székelyudvarhelyi Szent Miklós-plébánia ministránsai együtt táboroztak a tihanyi plébánia ministránsaival Tihanyban augusztus második felében, sok szép helyet felkeresve. Az utazásra készülő zarándokcsapat részt vett a felsőboldogfalvi Nagyboldogasszony-búcsún, majd Márton József főesperes áldásával indult a testvértelepülésre, ahol egy látnivalóban, élményekben gazdag tábori hetet töltött.

Harmincegy székelyudvarhelyi, illetve felsőboldogfalvi (ministráns)gyerek négy felnőtt társaságában érkezett a balatoni félszigetre, ahol a tihanyi gyerekek Csizmazia Zsolti bácsi vezetésével nagy szeretettel, magyar és székely zászlókkal várták a csapatot.

A viszontlátás örömében vonultak fel a tihanyi bencés apátsághoz, ahol a Porta Pacis Látogatóközpontban megtekintettek egy kisfilmet Tihany látványosságairól. Az apátsági templomban Mogyorósi Ányos bencés plébános nagy szeretettel köszöntötte a zarándokokat. Zsolti bácsi bemutatta a templomot, altemplomot, a kiállítást.

Egy tihanyi ministráns orgonamuzsikával is megörvendeztetette a látogatókat. A családbarát, interaktív kiállítás fő látványossága kétség kívül az 1055-ben íródott eredeti tihanyi apátság királyi alapítólevele volt, ami hosszú évek után éppen most újra Tihanyban tartózkodott. Séta következett a Balaton partján. Zsolti bácsi megismertette a tihanyi legendát is. A tájház után kiáltásra jól működött a híres tihanyi visszhang is. A Kálváriánál készített közös fotó után a Tihanyi Garda Akvárium meglátogatása betekintést engedett a környék vízalatti világába. A Levendula Ház és Látogatóközpont interaktív kiállítása minden korosztály számára élményt nyújtott. Délután a Balaton vizében is csobbanhattak, majd a kisvonattal is megismerkedtek. Este az apátság aszófői zarándokházában foglalták el a szálláshelyüket a székelyföldiek.

Vacsora után három bencés szerzetessel beszélgettek, a gyerekek véget nem érő kíváncsisága felvidította a szerzeteseket is. Sok ministráns most látott először (közelről) „kézzelfogható” szerzetest. Az összeszedett telefonok együtt pihenték ki a nap fáradalmait.

Másnap a sümegi püspöki palotában egy újabb remek interaktív kiállítás következett, majd a szépen felújított sümegi várban is járt a csoport. A tapolcai tavasbarlangban kipróbálták az evezés tudományát. Hazaérve táncház és színes est keretében megerősödtek a már meglévő és a kibontakozó új barátságok a Tihany és környékéről a székelyföldiekkel ünneplő gyerekek és felnőttek között. Könnyes szemmel énekelték együtt: „egy vérből vagyunk…”

Pénteken Pápára látogattak, ahol először az Esterházy-kastély külső és belső pompája kápráztatta el a látogatókat. A Református Múzeumban a vizsolyi magyar Biblia hű mását is lapozgathatták. A város főterét meglátogatva jutottak el a parkban levő Magyarország legnagyobb fájához, amit nagy szeretettel álltak körbe. A pápai gyógy- és termálfürdőben a sok lehetőség miatt csak egyesek tudták kipihenni magukat.

Szombaton Füred következett, ahol megkóstolhatták a Kossuth Lajos-forrás savanyú vizét is. Hasonlóan jártak, mint a tihanyi gyerekek, amikor a Szelykén ittak a forrás vizéből.

A kerek templomban énekeltek, imádkoztak szüleikért, támogatóikért, szeretteikért. Sokan a hajókázást várták, megcsodálhatták a tihanyi félsziget Balaton felőli oldalát is.

Délután még focira is jutott idő, vegyes csapatokban fiúk és lányok szaladtak a labda után. Vasárnap az ünnepi szentmisén a vendéggyerekek is szolgáltak az oltárnál, felolvasással is széppé téve a liturgiát. Bekukkinthattak a szerzetesek magánkápolnájába. Tihanyi családokkal találkoztak, régi emlékek, barátságok elevenedtek fel. Az ünnep hangulatában rótták a tihanyi sétányokat, esténként és reggelenként zengett a közösen ének, ima.

Mihályi Jeromos bencés perjel áldásával, közösen végzett imával hétfőn reggel indult haza a csapat. Nagyváradon Pék Sándor plébános kíséretében megnézték a székesegyházat, Szent László királyra emlékeztek. Őrangyalosdi és élménybeszámoló után a szülők már várták a csemetéiket, akik magyarság-tudatban és keresztény értékekben megerősödve, élményekkel gazdagon tértek haza.

Köszönet Csizmazia Zsolt „főszervezőnek”, a tihanyi plébánia sekrestyésének, aki két évtizede hű barát, aki időt nem kímélve megszervezte, kísérte a színes programokon a csapatot.

A résztvevők gondolataiból

Vass Enikő: Tihany számomra új világot nyitott meg, tele élménnyel. Nagyon tetszett a családias hangulata. Tihany egy festménybe illő tájat tárt elém. Főleg amikor az apátságból pillantottunk le a Balatonra. Ott én is éreztem és tapasztaltam azt a találkozást, amit a bencés testvérek az ,,Ég és Víz” találkozásáról meséltek. Nagyon kellemes érzés volt érezni a levegőben a levendula finom és frissítő illatát. A programok is nagyon vagányan meg voltak tervezve. A programoknak köszönhetően én is sokat művelődtem a magyarságunk történelmében és rengeteg más dologban is. Tihany csodálatos hely, az egyik kedvenc helyemmé vált a rövid idő alatt.

Deák Henrietta: Nekem ez a tábor az összetartozást, a barátságot és a szeretet jelentette. Volt olyan pillanat, amikor inkább magamba fordultam volna, de olyan baráti köröm alakult ki, ami nem engedte meg nekem. Nagyon izgalmas volt, valószínűleg azért, mert nagyon szeretem a történelmet, leginkább a várakat.

Pop Jácinta: Számomra a tihanyi tábor felejthetetlen élmény marad. Nemcsak kikapcsolódhattunk, hanem a jó Istenhez is közelebb kerültünk. Megismerkedtünk Magyarországgal, és új barátokra is szert tettünk. Nagyon hálás vagyok ezért a pár napért, és már izgatottan várom, hogy a tihanyiak látogassanak meg minket.

Nagy Zoltán (diák): Nekem ez a tábor nagyon élményekkel dús volt, sok embert megismertem és vannak, akikkel még mindig beszélgetek.Nagyon tetszettek a történelmi épületek, kiemelném az Eszterházy-kastélyt, a tihanyi apátságot, a nagyváradi székesegyházat. Különösen tetszettek a szórakoztató tevékenységek, a buli, a néptánc, itt is kiemelnék párat, például az élményfürdőzést, a Balatonban való fürdést, de ide tartoznak a szabadidős tevékenységek is. Összességében nagyon tetszett, szerintem a programok nagyon jól össze lettek rakva, és tényleg felejthetetlen élmény volt, ugyanis először voltam Magyarországon.

Takács Armand: A tábor során sok új helyet felfedeztem, megismertem a tihanyi bencéseket, és gyerekeket. Megtanultam, hogy csapatban könnyebb megoldani a dolgokat. Sok érdekes program részese lehettem és nem bántam meg, hogy elmentem.

József Áron: A tihanyi kirándulás élvezetes, eseménydús volt mindenféle színes programmal, sok strandolással. Jó társaság került össze, barátságok kötődtek. Ugyanakkor volt egy meghitt hangulata is: az éneklések, a beszélgetések, és persze az ünnepi szentmise. Nagyon tetszett, remélem, még lesz sok ehhez hasonló.

Antal Kinga (Felsőboldogfalva): Elérkezett augusztus 15., Felsőboldogfalva búcsúja. Ez volt a zarándokcsapatunk nyitó szentmiséje. Majd este elindultunk Tihanyba. Reggel, amikor megérkeztünk, a tihanyi apátság templomában találkoztunk a bencésekkel, ministránsokkal. Ezt a napot Tihanyban töltöttük. Voltunk a levendulaházban, fürödtünk, meghallgattuk a visszhangot, megnéztük az alapítólevelet. Majd megérkeztünk estére a szállásunkra, Aszófőre. Második nap voltunk a sümegi várhoz és a püspöki palotához. De a kedvenc programom a tapolcai tavasbarlangban a csónakázás volt. A táncház színesítette az esténket. Következő nap Pápán voltunk. Nagyon tetszett az Eszterházy-kastély és délután a fürdő. Ismerkedtünk, barátkoztunk. Voltunk a Pannonia Reformata múzeumban. Kevesen találtuk meg a kókuszdiót a kiállításon, kiderült, hogy egy kehely volt. Este a buli és a színes est nagyon jó volt. Következő napon Balatonfüreden hajókáztunk. Ez számomra emlékezetes marad. Majd délután fürödtünk a Balatonban. Vasárnap ünnepi szentmisén vettünk részt. Sétálhattunk, fagyiztunk, beszélgettünk. Este hangolódtunk a hazaindulásra. Hazafelé megálltunk, megnéztük a nagyváradi székesegyházat, majd szerencsésen hazaérkeztünk. Számomra a legnagyobb élmény a sok szép természeti és történelmi látnivalók mellett a barátkozás volt. Nagy ölelésekkel búcsúztunk egymástól.
Köszönjük a tihanyi és udvarhelyi szervezőknek ezt a lehetőséget!

Köszönet a támogatóknak, akik nélkül nem valósulhatott volna meg ez a csodás zarándoklat, találkozás, kirándulás: a tihanyi bencés apátság, Magyarország kormánya – Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt., Tihany község Önkormányzata, Tihanyi Erdőbirtokossági Társulat, tihanyi családok, ismerősök, a székelyudvarhelyi Szent Miklós-plébánia, a táborozó gyerekek szülei.